Monday, November 9, 2015

Cinta

Assalamualaikum...

Pagi ni aku tetiba rasa nak tulis tentang cinta...
Rasa macam jarang aku pikir tentang cinta atau tulis tentang cinta...
Ada apa dengan cinta?...
Faham ke dengan perkataan cinta?
Kalu bercakap perkataan hal cinta rasanya adik kecik dari umur 5 tahun hingga 100 tahun pun faham..
Tapi definisi mereka berbeza berbeza.
You know why?
Cinta ni di definisikan tahap kematangan seseorang...
 Dalam dunia ni pelbagai cinta bole ditujukan.

Antaranya cintakan Allah
Cintakan Rasulullah
Cintakan Ibu bapa
Cintakan Keluarga
Cintakan Suami Isteri
Cintakan Sahabat
Cintakan kanak kanak
Cintakan haiwan
Cintakan tumbuh tumbuhan

tapi hari ini ... rasanya ramai yang lupa...
lupa untuk cintakan pada tanggungjawab... tanggungjawab sebagai hamba Allah..
kerana gelap dengan cintakan pada manusia...
ada yang berkata tidak boleh hidup sebab terlalu cinta pada kekasih.
sehari kalau tak hubung rasa tak keruan,.
terlalu rindu katanya..
segala yang dilakukan tak keruan
sebaliknya temannya itu yang memberi nafas untuk hidup dan bersemangat dan menjalani kehidupan yang lebih baik.....tapi......pernah tak kita terfikir??? sewaktu kita kecil kecil keanak anakan dulu kita terjumpa sape dulu? mestilah our parents rite? tapi bukan kekasih kita kan? but....... bole pulak kita hidup... menirap, merangkak, berjalan dengan sendiri,.. tanpa support kekasih kita pun.. sehinggalah masuk universiti dan dapat pekerjaan... now bila dah berkawan setahun dua dengan kekasih kalau kalau hilang kekasih bergaduh dan tak dapat hubungi atau tinggalkan kita,; automatically kita jadi down.... dan rasa hidup tak bermakna..... is it worth to sad for the entire of our life? just because of only one person that we have been love? but.. please think ... think... don't waste our time to sad about the relationship that we have been developed for a short time.... but think Allah. because HIM was created us.. and give guidance from Rasullullah s.a.w for us to repent the sin. And think our parents too because of them we are here (this earth)...

One more thing... Jika kita cintakan pada seseorang (cintakan pada suami orang) yang bukan milik kita. please let go. just let go her/him... maybe itu adalah dugaan untuk menahan hati... even if we  let her/him go hati terasa sangat sakit... tapi kita hanya meyakiti hati diri sendiri bukan orang lain... at least hidup di dunia ini tidak menyakiti atau melukai hati orang lain so its better to sakitkan hati diri sendiri, hati yang mulia dan besar adalah menjaga hati orang lain dari diri sendiri...InsyaALLAH jika kita letak Allah yang satu dan di hadapan kita..Allah akan menjaga hati kita.

Disebalik itu, jika seseorang isteri di duga suaminya telah jatuh cinta dengan seorang wanita, jgn cuba cepat melatah atau salahkan mana mana pihak kerana semua ni dugaan Allah berikan ... please... please..please kembali kepada Allah dan bedoa banyak banyak... ***mungkin aku tak berhak untuk bercakap hal ini kerana aku belum lagi berkahwin akan tetapi surrounding aku membuatkan aku terpikir benda ni. mungkin benda ni terjadi di sekeliling aku untuk Allah ajarkan sesuatu untukku.
Dan untuk wanita yang diuji oleh Allah.. jangan terlalu mengeluh dan bersedihan terlalu banyak kelak takut putus asa pada Allah. sebaliknya carilah jalan untuk menyelesaikan masalah tersebut dari bersedih hati...bacalah kisah kisah nabi dan isteri isteri nabi...... sirah sirah nabi... kerana dalam sirah sirah dahulu terdapat byk cerita yang boleh di jadikan pedoman. Kerana hati manusia sentiasa ragu ragu dan ragu ragu itu adalah dari syaitan.



No comments:

Post a Comment

saya sgt menghargai komen anda :)