Wednesday, January 9, 2013

nikmat dan musibah

assalamualaikum w.b.t



entry kali ni aku nak bg tau pasal ceramah yang aku dgr kat TB semalam iaitu sesi bersama dengan ustazah Hafizah, di tb9,.  setelah aku dengar sesi tu baru aku tau bahawa  :

jika kita mengalami kesedihan, kemiskinan, dan perkara yang kita tunggu untuk mendengar berita baik belum diasampaikan lagi, atau mendengat berita kematian seseorang itu jesteru kita akan  lagi dekat dengan Allah s.w.t kan? untuk memanjat doa kepadanya agar kita kuat dan tabah menghdapi semua ini, tapi sebenarnya pada masa yang sama kita telah mengingatiNya... jadi inilah yang dikatakan nikmat yang telah Dia kurniakan kepada kita iaitu nikmat yang sgt besar yang diperolehi.... bukan musibah yang dikatakan setiap orang jika dia ditimpa kesedihan malah nikmat yang dia dapat......syukur Alhamdulillah kepada kita semua kerana masih lagi mengingatinya jika kita berada dalam keadaan kesedihan....

tapi apa yang paling takut jika Allah. s.w.t memberi kita kesenangn dan sentiasa mendapat berita gembira sehinggakan kita lupa padaNya ini adalah suatu musibah yang besar berlaku dalam hidup kita kerana kita telah melupakanNya..... jadi apa yang disampaikan kat sini adalah selagi kita hidup di atas muka bumi ini setiap orang mempunyai ujiannya tersendiri.... x siapa pun boleh lari dari ujianNya.... tapi jika kita mengingatinya disetiap kita susah atau senang itu adalah nikmat yang terbesar Dia kurniakanNYA. 

jadi jangalah setiap ujian itu kita lupakan padaNya....ingatiNyalah selalu agar kita sentiasa menelan nikmat yang diberiNya supaya menjadi orang2 yang beruntung diatas muka bumi ini......... # nasihatpadadiri

sekian..............

1 comment:

saya sgt menghargai komen anda :)