Friday, August 5, 2011

Tips menjaga silaturahim dengan persaudaraan.


Assalamu'alaikum.
Marilah sama-sama kita memuji dan memuja Allah SWT atas segala limpahan kurniaNya yang begitu banyak memberikan kita kenikmatan sehingga tidak mampu kita menghitungnya.

Selawat dan salam buat Junjungan Mulia, Rasul tercinta, Muhammad SAW serta keluarga, para sahabat dan orang-orang yang istiqamah mengikuti Baginda...




Entry kali ini adalah tentang membina perpaduan dikalangan persaudaraan yang kita miliki.
kadang-kadang kita terleka untuk membina ikatan yang kukuh atau tali persaudaraan yang kuat yang telah kita miliki. Pernahkah kita memiliki dan mengenali sahabat atau rakan-rakan pada masa yang singkat? dan dengan izin Allah, Dia yang memberikan masa yang singkat kepada kita untuk kita mengenali mereka(sahabat2) , disebalik itu pula kita dapat rasakan kita dan sahabat itu menjadi rapat pada masa yang singkat itu. Ini adalah kurniaan yang diberi olehNya tanpa kita sedari. Sesungguhnya Dialah yang mengetahui apa yang terbaik untuk kita. Jadi jangan lah kita mensia-siakan hubungan persaudaraan yang telah kita bina ini.

Untuk memperkukuhkan tali persaudaraan ini  adalah antaranya kita mestilah mengungkap rasa cinta kepada saudara kita, ini kerana Rasulullah pernah bersabda " Apabila seseorang mencintai saudaranya, hendaklah dia mengatakan rasa cinta kepadanya"(riwayat Abu Daud, hadis sahih). ini akan memberi kan satu penghargaan yang tidak ternilai terhadap sahabat yang dicintai itu. 

sewaktu kita diizinkan oleh Allah untuk bertemu dengannya maka haruslah kita menunjukkan wajah yang sangat bahagia,  Rasulullah pernah bersabda "Janganlah kamu meremehkan kebaikan apa pun, walaupun sekadar bertemu saudaramu dengan wajah yang ceria ."(Riwayat Muslim)

Seharusnya kita menyebarkan salam kepada sahabat-sahabat kita agar kita saling ingat mengingati antara satu sama lain. Rasulullah pernah bersabda " Demi zat yang diriku di tanganNya, kamu tidak akan masuk kesyurga sehingga kamu beriman. Dan kamu tidak beriman sehingga kamu saling mencintai. Mahukah kamu aku tunjukan sesuatu yang membuat kamu saling mencintai?? sebarkan salam antara kamu".(riwayat Abu Daud)

Selain itu, adalah saling memberi hadiah kepada saudara kita sebagaimana Rasulullah bersabda "Hendaklah kamu saling memberi hadiah , kerana hadiah itu dapat mewarisi rasa cinta dang menghilangkan kekotoran hati."(Riwayat al-Tabarani)

Saling bantu membantu juga adalah penting untuk memperkukuhkan lagi tali persaudaraan kerana dalam hadis Nabi s.a.w " Sesiapa yang melepaskan kesusahan seorang mukmin didunia , nescaya Allah akan melepaskan kesusahannya di akhirat. Sesiapa yang memudahkan org yang kesusahan , nescaya Allah akan memudahkan kesusahannya didunia dan akhirat. dan sesiapa yang menutup aib saudara muslimnya nescaya Allah akan menutup aibnya didunia dan diakhirat.Dan Allah selalu menolong hambaNya jika hambaNYa menolong saudaranya.(riwayat Muslim)

Kunjung mengujung saudara adalah satu perkara yang mulia disisi islam. Nabi bersabda :Allah s.w.t berfirman "Pasti akan mendapat cinta-Ku org yang saling mencintai kerana Aku. kedua-duanya saling mengunjungi kerana Aku dan saling memberi kerana Aku.(Riwayat Imam Malik dan al-Muwatta).

Saling memafkan org lain. Allah berfirman "Dalam pada itu (ingatlah) , orang yang bersabar dan memaafkan  kesalahan orang terhadapnya, sesungguhnya itu perkara2 yang dikehendaki di ambil berat.(Surah al-Syura 42:43)





"Sahabat yang baik, apabila dipandang wajahnya, membawa mengingati ALLAH, mendengarkan kata2nya menambahkan ilmu, terlihat gerak gerinya meninggikan takut kpd Allah, berkawan dengannya berjuang ke jalan Allah."




sekian..

No comments:

Post a Comment

saya sgt menghargai komen anda :)