Thursday, August 4, 2011

Kata-kata itu Doa

Assalamu'alaikum.
Marilah sama-sama kita memuji dan memuja Allah SWT atas segala limpahan kurniaNya yang begitu banyak memberikan kita kenikmatan sehingga tidak mampu kita menghitungnya.

Selawat dan salam buat Junjungan Mulia, Rasul tercinta, Muhammad SAW serta keluarga, para sahabat dan orang-orang yang istiqamah mengikuti Baginda...


Adakah kita terfkir setiap percakapan yang keluar dari mulut kita itu adalah sebahagian dari doa?
Sesungguhnya kita manusia yang tidak pernah lari dari melakukan kesalahan kadang-kadang apa yang kita lakukan  itu, kita x menyedarinya bahawa  benar atau salah, ini kerana Allah s.w.t telah mengurniakan anugerah yang sgt x ternilai kepada setiap manusia untuk dibezakan dengan makhluk Allah yang lain iaitu akal fikiran supaya kita dapat berfikir setiap tingkah laku yang kita lakukan ini adalah betul atau salah.

Kadang-kadang kita x menyedarinya bahawa kata2 kita boleh menjadi doa yang termakbul oleh itu berhati-hati lah sewaktu bercakap kerana yang baik membawa manfaat tetapi jika yang buruk keluar dari  mulut kita binasa badan yang menanggungnya.




Perkara ini terjadi satu kisah yang agak mudah untuk kita fikirkan...

Pada suatu hari dua orang sahabat sangatlah akrab iaitu ahmad dan arif, setiap hari mereka menghabis kan masa bersama2. ini kerana mereka berjiran berdekatan.

suatu hari ahmad dan arif bermain2 di halaman rumah , mereka terlihat rambutan masak merah. lalu ahmad mengajak arif panjat pokok rambutan tersebut. memanjat pokok adalah satu kemahiran yang dimiliki oleh mereka. kedudukan ahmad lebih tinggi lagi dari arif , arif memilih dahan yang agak rendah sedikit. mereka memetik buah tersebut dan terus dikunyah.

ibu ahmad kebetulan memberi makan kepada ayam di belakang rumahnya lalu ternampak anaknya itu di atas pokok dia berkata "Ahmad buat apa atas pokok tu ? nanti jatuh kan ada byk kerengga tu!, " jerit ibu Ahmad.

Mendengar jeritan ibunya itu lalu ahmad memandang kearah ibunya , akibat hilang keseimbangan badan diatas pokok itu Ahmad cuba menggapai dahan berdekatan lalu terpegang pula sarang  kerengga yang berbalut kemas dibalik helaian2 daun... gedebuk ! Ahmad jatuh ke tanah dan di penuhi kerengga di mukanya...

Manakala Arif yang berada agak kurang tinggi itu turut hilang keseimbangan badan akibat melihat Ahmad terjatuh . Ayah Arif terus menjenguk diluar akibat terdengar suara jeritan Ahmad lalu terlihat anaknya yang masih berada di pohon itu dan berkata kapada Arif "Hati-hati Arif !! pengang dahan itu kuat2 !!"
Ariff berjaya paut kuat dan bertindak segera turun  dari pokok. tiada apa2 berlaku pada Ariff. 



pengajaran dari cerita tersebut:

Kata-kata mencetuskan doa. Kata- kata yang positif akan mencetuskan situasi, perasaan dang tindakan yang juga positif. begitulah disebaliknya. :)

Sekian...

1 comment:

  1. naz, hampa lukis sendiri ka?? comey no.. teringat waktu hampa wat flash ngn adwa.. haha

    ReplyDelete

saya sgt menghargai komen anda :)